Innan vi börjar, ett
klargörande:
Meta taggar är framförallt en
användbar metod för att kontrollera vilken information som vissa
sökmaskiner skall visa om er webbsida. Något som däremot är magiskt
så är det taggen TITLE.
Denna spelar en avgörande roll för er ranking hos sökmaskinerna.
Dock mer om detta under ranking.
Det finns ett stort antal taggar, men
på denna sida kommer vi att koncentrera oss på två:
<meta name="description"
content="Skriv en beskrivning på ca 128 ord, max 1024 tecken.">
<meta name="keywords"
content="Skriv viktiga nyckelord, max 128 st, max 1024 tecken.">
|
Observera att varje meta tagg skall
stå på _en_ (1) rad, inte på två som av utrymmesskäl skrivits ovan.
Vi erbjuder ett verktyg som skapar alla
relevanta taggar, WebSajt
Meta Tag NU. Denna är gratis så tveka inte att använda det.
Meta taggar kan också hjälpa till med
att beskriva nyckelord som ni tycker är relevant för er webbsida och
ge den beskrivning av webbsidan som ni tycker är relevant. Att använda
meta taggar innebär inte per definition att er sida får en bättre
ranking hos sökmaskinerna.
Söktjänsterna kan hantera meta
taggarna på fyra olika sätt:
- Ignorera dem
- Söktjänsten läser överhuvudtaget
inte meta taggarna.
- Läser dem
- Söktjänsten läser meta taggarna,
men använder dem bara passivt. T.ex. kan meta description taggen
användas på söktjänstens resultatsida för att beskriva er webbsida. Nedan beskrivs det mer utförligt.
- Indexerar dem
- Söktjänsten läser taggarna på
samma sätt som den läser brödtexten och indexerar taggarna på
samma sätt. Detta är mycket viktigt då man kan använda taggarna
för att få en viktiga nyckelord som annars inte finns med i
brödtexten. Ett nyckelord som finns i taggarna anses dock av
söktjänsten vara lika viktig som ett sökord som finns i
brödtexten. De behandlas lika således.
- Förbättrar ranking (Bost)
- Söktjänsten indexerar taggarna,
men anser att de nyckelord som finns där är ännu viktigare
än de som finns i brödtexten. I detta fall är det extremt viktigt
att rätt nyckelord finns i taggarna. Det blir dock färre och
färre söktjänster som fungerar på detta sätt eftersom
resultatet kan bli mycket missvisande.
Tabellen nedan sammanfattar hur de
viktigaste söktjänsterna hanterar meta taggar.
Sammanfattning av de
viktigaste söktjänsterna. Ej innebär att söktjänsten
inte läser taggen, Läs att den bara läser, index
att de indexeras och till sist Bost att ranking förbättras.
Se ovan i artikeln för utförlig förklaring.
Sökmaskin |
AltaVista |
All
the Web |
Google |
Meta Decription |
Index |
Index |
Ej |
Meta Keywords |
Index |
Ej |
Ej |
Description taggen ger en beskrivning
av er webbsida. Denna beskrivning kan då sökmaskinen använda när
den presenterar er webbsida, d.v.s. sökmaskinen läser er description
tagg och använder den passivt. Er ranking påverkas inte. Sökmaskinen
kan även använda er description tagg aktivt genom att indexera den. Det innebär att
sökmaskinen kontrollerar om den finner de sökta orden i description
taggen och finner den de sökta orden där, då anser den att er sida
är relevant.
Med keywords taggen anger ni vilka nyckelord
ni tycker är relevanta för er sida. Vissa
sökmaskiner struntar i detta och läser genom er webbsida för att
skaffa sig en egen uppfattning om vilka nyckelord som är relevanta.
Andra sökmaskiner tycker det är viktigt att de sökta nyckelorden
finns med i er keywords tagg och premierar er sida.
Låt oss anta att ni har en webbsida
utan meta taggar. Er titel är Min Värld,
och på den första raden på er sida står det Välkommen
Till Min Värld. Resten av sidan består av en helt fantastisk
bild av ett frimärke. Sökmaskiner som indexerar er webbsida kommer
att presentera den på detta sättet:
Min Värld
Välkommen Till Min Värld
Vem skulle vara intresserad av att
klicka sig vidare till er sida med denna beskrivning? Antag att ert största intresse är frimärken och att
ni dessutom är mycket kunnig
inom området. Er webbplats är därför full med information som är av
största intresse för filatelister. Här kan era besökare få
information om priser, frimärken till salu, olika frimärkens bakgrund
o.s.v. Vi skall nu använda Meta taggar för att förmedla detta
innehåll till sökmaskinerna. Meta taggar placeras inom HEAD
taggen:
<HEAD>
<TITLE>Min Värld</TITLE>
<META name="description" content="Allt ni behöver
veta om frimärken, från priser till olika frimärkens bakgrund.">
<META name="keywords" content="frimärken,
frimärkssamlare, frimärks samling, priser, frimärken till salu,
frimärkens historia">
</HEAD>
Med dessa taggar kommer nu
sökmaskinerna att beskriva er webbsida såsom följer:
Min Värld
All ni behöver veta om frimärken, från priser till olika
frimärkens bakgrund.
Lägg märke till att denna beskrivning
är densamma som det som anges inom Meta
description taggen. På detta sätt
kan ni kontrollera på vilket sätt sökmaskinerna presenterar er
webbsida. Oerhört mycket viktigare är att er TITLE tagg
också den beskriver er webbplats:
<HEAD>
<TITLE>En filatelists värld</TITLE>
<META name="description" content="Allt ni behöver
veta om frimärken, från priser till olika frimärkens bakgrund.">
<META name="keywords" content="frimärken,
frimärkssamlare, frimärks samling, priser, frimärken till salu,
frimärkens historia">
</HEAD>
Er
webbsida kommer då att presenteras
som:
En filatelists
värld
All ni behöver veta om frimärken, från priser till olika frimärkens
bakgrund.
Finns det någon seriös
frimärkssamlare som kan motstå detta?
Alla sökmaskiner läser TITLE taggen,
men alla läser emellertid inte Meta description
taggar. Vi har följande tre scenarior:
- Sökmaskinen läser överhuvudtaget
inte Meta description taggen. Sökmaskinen plockar ett antal ord i
början av webbsidan och använder dessa som beskrivning av
webbsidan.
- Sökmaskinen läser Meta description
taggen och använder den endast till att beskriva webbsidan.
- Sökmaskinen använder Meta
description taggen för beskrivning men också för att
indexera den med avseende på de sökord som använts vid sökningen.
Detta innebär att ju fler sökord som finns i Meta description
taggen desto mer relevant blir webbsidan, dess ranking ökar
således.
Utöver Meta taggen finns KEYWORDS
taggen. I denna anger ni de nyckelord (sökord) som ni tycker är
relevanta för er webbsida. Om någon söker efter "frimärkssamling"
och denna fras inte finns med på er sida, i er brödtext, då finns
det ingen möjlighet att just er sida presenteras vid en sökning. En
lösning på detta är just att ange detta sökord i Meta keywords
taggen. Denna tagg skall alltså främst användas för att komplettera er
sida med nyckelord som är relevanta, men av någon anledning inte
finns med i brödtexten.
Skall ni då använda er av olika
variationer av era nyckelord? T.ex.:
frimärken till salu, frimärken till
försäljning, frimärken köpes
Svaret på denna fråga är inte helt
enkel. Anger ni ett nyckelord för många gånger kan sökmaskinen
uppfatta det som ett försök att lura den, vad som kallas
"spam". Er sida kommer då att få en mycket låg ranking. En
grundregel är att ett nyckelord inte skall anges mer än 7 gånger i en
taggen keywords. I exemplet ovan anges "frimärken" tre gånger. Att de separeras med ett komma-tecken spelar ingen roll. Olika
sökmaskiner har emellertid olika kriteria för vad de räknar som
"spam". I regel behöver ni dock inte oroa dig så mycket
över detta så länge som ni inte försöker överdriva vissa nyckelord
utan att ni helt enkelt bara försöker beskriva sidan så relevant som
möjligt. Använd många synonymer för ert nyckelord, försök täcka
så många olika former som möjligt, t.ex. pluralis och upprepa ALDRIG
nyckelordet fler än 7 gånger.
Om ni anger fraser, t.ex. "frimärken
till salu", så får en träff på denna fras betydligt högre
ranking än om ni hade angivit de tre orden separat, separerade med ett
komma-tecken.
Kom ihåg att dessa båda taggar är
till för att komplettera er webbsida med vad som saknas i själva
brödtexten. Har ni inte fått med ett nyckelord, som ni tycker är
synnerligen relevant, i själva brödtexten, skriv då in den i keywords
taggen. Försök inte med att i taggen skriva in varje tänkbart
alternativ som ni kan tänka dig kommer att användas vid sökningar.
Det enda riktigt bra sättet att få täckning av så många nyckelord
som möjligt är att se till att dessa finns i brödtexten och att dessa
inte döljs av Javascript och ramar (frames). Kom därför ihåg:
| Se till att så många av
era nyckelord som möjligt finns med i brödtexten på er
sida. Använd synonymer. |
| Skapa en Meta description
tagg som på ett ändamålsenligt och säljande sätt
beskriver er webbsida. Om möjligt, använd några av era nyckelord, undvik att upprepa samma nyckelord. Description
taggen skall vara max ca 300 tecken lång. |
| Skapa en Meta keywords tagg.
Skriv in de nyckelord som är relevanta, men som saknas i
brödtexten. Se till att pluralisformer täcks, "frimärken"
täcker både "frimärke" och "frimärken".
Använd även fraser på 2-4 ord. Upprepa ALDRIG ett
nyckelord fler än 7 gånger. Denna tagg får i regel inte
vara längre än 1000 tecken. |
|