|
Handbok för att registrera Webbsidor.
Ranking
|
|
|
|
Det räcker inte med att webbsidan finns med i de olika söktjänsterna. Om just
era sidor inte
dyker upp som ett resultat vid en sökning, då är det hela naturligtvis
helt meningslöst. Ert mål måste vara att just er webbsida visas bland
de 30 första resultaten, d.v.s. i regel på de tre första sidorna.
Nästan ingen bläddrar mer än tre sidor.
Med nyckelord och sökbegrepp avses de
sökord och sök-fraser som någon använder vid sin sökning hos någon
söktjänst. Tanken är då att när någon söker i söktjänsten på ett
sökbegrepp som är relevant för er webbplats, då skall söktjänsten
visa er webbsida som resultat på sökningen. Hamnar er webbsida bland de
10 första, d.v.s. på den första sidan, då har ni dragit den stora
vinstlotten! Om ni hamnar 1'a eller 10'a spelar mindre roll eftersom den
som sökt ser alla tio samtidigt och i regel väljer den websajt som har
den intressantaste beskrivning. Då hänger det mer på vad ni skrivit i
den Meta Description tagg. Läs mer om taggar här
Vi skall här nu ge er några tips på
hur ni uppnår bra ranking hos de olika söktjänsterna.
|
|
|
Välj era nyckelord noga. Vilka ord, eller
fraser, tror ni att folk kommer att använda för att hitta er webbplats. Försök att
välja ord som är unika för er sajt och dess tjänster. Har ni en regional anknytning,
välj då nyckelord där denna ingår. T.ex. om ni är fastighetsmäklare som handlar med
fastigheter primärt i Gävle trakten, då kan era nyckelord vara:
fastighetsmäklare Gävle, fastighetsmäklare
Gästrikland
mäklare Gävle, mäklare Gästrikland
Det är både bättre och lättare att få en bra ranking
på ovanstående än om ni hade mer generiskt valt:
fastighetsmäklare, mäklare
På dessa kommer den som söker att få resultat på
mäklare från hela landet, vilket sannolikt inte personen ifråga är intresserad av. Är
personen intresserad av fastigheter i Gävle trakten, då söker han sannolikt på
"mäklare Gävle" eller dylikt. För er som mäklare är det då mycket
viktigare att ni har en bra ranking för den sistnämnda sökningen, eftersom
ni endast
verkar i Gävle trakten, varför ni så naturligtvis skall optimera er sida för just det
sökbegreppet. Dessutom är det mycket lättare att få en bra ranking på just det
regional sökbegreppet eftersom utbudet av mäklare är mindre och alla just i Gävle
kanske inte är så framsynta som just ni i att marknadsföra sin webbplats!
Om ni optimerar er söksida för t.ex. det regionala
sökbegreppet "mäklare Gävle", genomför då en sökning på detta begrepp hos
de största sökmaskinerna. Hamnar ni högst upp? Om någon konkurrent till er
hamnar
högre upp, kontrollera vilka nyckelord han har valt i sin titel tagg, meta taggar och hur
ofta de förekommer i själva textmassan. Modifiera era egna, med en extra knorr så att
de blir ÄNNU bättre än er konkurrent.
Välj således ut era nyckelord med mycket stor omsorg,
fråga gärna er omgivning vilka sökord och fraser ni skulle välja. Försök att hitta
fraser på minst två ord. Det är mycket svårt att få en bra ranking på bara ett ord.
Använd bara ett ord om detta är mycket unikt just för sin webbplats.
|
Placera er nyckelord strategiskt
|
|
Sökmaskinerna använder sig av mycket
avancerade algoritmer för att avgöra hur relevant en sida är med avseende på de
sökord som använts. De två viktigare parametrarna är hur ofta sökorden finns på
webbsidan, och vart sökorden är placerade. De
sökta orden får inte förekomma för sällan, men inte heller för ofta på webbsidan.
Mellan 2-7% av samtliga synliga ord bör bestå av de sökta sökorden.
Det viktigaste är att TITLE taggen innehåller de sökta
orden. Repeterar dem dock inte.
I själva textmassan:
| Placera nyckelorden så tidigt som möjligt i själva
textkroppen. Helst först i första stycket. |
| Strukturera dokumentet väl, men huvuden och en logisk
hierarki. Sprid ut nyckelorden så att de förekommer jämnt genom hela texten, och inte
bara i början. Se till att nyckelorden även förekommer i slutet, i sista stycket. |
| Använd nyckelord i HEADer taggarna, <h1>,
<h2> .... |
| Skapa länkar med med nyckelord, <a
href=htt://...>mitt nyckelord är bäst</a>. |
| Lägg in nyckelord i ALT taggarna för bilder. |
Var noga med att inte försöka lura sökmaskinen genom
att t.ex. upprepa samma nyckelord ett stort antal gånger.
|
Svagheter hos sökmaskiner
|
|
Det är inte alla sökmaskiner som klarar av
att följa image maps och inte heller frame sidor. Undvik dessa. Sidor
som är baserade på frames är mycket svåra att marknadsföra. Det kan ske med
smart design och nyttjande av META taggar, men bäst är helt klart vanliga HTML baserade
sidor. Samma sak gäller naturligtvis dynamiskt
skapade sidor (CGI, ASP osv.). Se alltid till att komplettera dessa med statiska sidor som
kan marknadsföras.
|
Använd META Taggar
|
|
Använd META taggar. Dessa är inte guds
underverk, men de kan hjälpa till att övervinna de problem som uppstår med t.ex. frame
sidor, tabeller som placerar nyckelord långt ned på webbsidan, image maps och
så vidare. Dessutom ger de er en möjlighet att själv bestämma hur er sajt skall
presenteras av sökmaskinerna. Läs mer här. |
Säg helt enkelt NEJ till spammning av sökmaskiner
|
|
Försök inte lura sökmaskinerna. Spela ett
ärligt spel. Risken är annars överhängande att ni själv går förlorande ut ur
striden. Om er sajt blir bannlyst finns bara en förlorare! Läs mer om Spam här och
läs mer om hur registrera hos de olika sökmaskinerna här. |
Registrera era sidor
|
|
De flesta sökmaskiner söker igenom hela
er sajt utifrån huvudsidan som ni registrerar. I princip behöver ni därför inte
registrera mer än en sida. Eftersom det kan ta en hel del tid för en sökmaskin att gå
igenom hela sajten är det smart att dessutom registrera några nyckelsidor. Huvudregeln är således: Registrera huvudsidan, toppsidan, samt
2-3 nyckelsidor. Läs emellertid mer här.
|
Verifiera och underhåll era registreringar
|
|
Era
registrerade sidor ligger inte kvar
för alltid i sökmaskinerna, och framförallt så behåller de inte sin ranking. Kolla
varje eller varannan vecka vilken ranking er sida har. Sök med de nyckelord som
ni har
valt ut som de viktigaste. Har rankingen avsevärt försämrats, optimera om
er webbsida
och registrera den igen. Ändrar ni er
sida, eller
delar av er sajt, registrera om den.
Det händer också att länkar försvinner från
sökmaskinerna. Registrera därför regelbundet.
Som huvudregel, registrera er webbplats minst varannan
månad, helst varje.
|
Content is King
|
|
Glöm aldrig, aldrig det. Innehållet i
er webbplats är helt avgörande. Är er webbplats genomtänkt och seriös och innehåller
mycket information som är fokuserad på något ämnesområde, då ger sig bra ranking i
regel av sig självt. Sökmaskinerna har idag så pass bra algoritmer. Fokusera alltid i första hand på innehållet i
er sajt.
Försök sedan i andra hand planera era nyckelord väl.
|
|
|
|
|
|
|
|